درباره ی فوتبال
 
خنده

خنده آی خنده

 
 
....
درباره ی فوتبال
ارسال شده در سه شنبه 24 خرداد 1390برچسب:, - 16:2

فوتبال

اگرچه اطلاعاتي در مورد ريشه اصلي و حقيقي اين ورزش در دست نيست ولي از مطالب جالب و شخصي در مورد تاريخچه آن اطلاع داريم. فوتبال امروزي به تدريج رشد كرده‌است ولي گفته مي‌شود كه نوعي از آن قبل از مسيح بازي مي‌شد. در چين نيز نوعي بازي شبيه به فوتبال در ۲۵۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح وجود داشت. عكس‌هاي مصريان نيز نوعي بازي شبيه به فوتبال را نشان مي‌دهد ولي در يونان يك بازي به نام اسپيشكيروز به طرز جالبي به فوتبال امروزي شبيه‌است. فوتبال در برزيل از سال ۱۸۹۴ شروع شد. اين ورزش به وسيله چارلز ميلر برزيلي كه اجداد او بريتانيايي بودند به مردم برزيل معرفي شد. در سال ۱۹۷۰ مسابقه‌اي بين ايتاليا و برزيل برگزار شد و هيچ كس تصور نمي‌كرد كه ۸۰۰ ميليون نفر از مردم جهان ناظر بر اجراي مسابقه باشند. امروزه اكثر مردم جهان به فوتبال بيشتر از ساير ورزش‌ها مي‌پردازند.

فوتبال مدرن از كشور بريتانيا سرچشمه گرفته‌است. در ابتدا اختلافات عقيده‌اي بسياري ميان علاقمندان راگبي و فوتبال وجود داشت زيرا راگبي با دست و فوتبال با پا اجرا مي‌شد. اين مسئله در سال ۱۸۶۳ زماني كه طرفداران فوتبال شروع به اجراي اين ورزش توسط پاها كردند اتفاق افتاد. گروه ديگر انجمن راگبي را تأسيس كردند و بالاخره در سال ۱۸۷۱ اين دو رشته ورزشي كاملاً از يكديگر جدا شدند. از آن زمان به بعد هر دو رشته پيشرفت‌هاي شاياني نموده و طرفداران بسياري پيدا كردند. فدراسيون بين‌المللي فوتبال در سال ۱۹۰۴ بنيان گزاري شد. اين فدراسيون وظيفه دارد كه به نحوه اجراي مسابقات نظارت داشته باشد. قوانين فوتبال بدون موافقت و تصويب ساير كشورهاي عضو فدراسيون تغيير نمي‌كند.اولين مسابقه بين‌المللي فوتبال جهان در سال ۱۸۷۲ بين تيمهاي انگليس و اسكاتلند در شهر گلاسگو انجام شد، كه با نتيجه صفر-‌صفر پايان يافت. در سال ۱۹۲۰ بازيكنان فوتبال در مسابقات المپيك بلژيك شركت كردند و در سال ۱۹۳۰ اولين جام جهاني فوتبال در كشور اروگوئه برگزار شد.استاديوم همدن پارك [۱] در شهر گلاسگو ركورددار تعداد تماشاچيان در مسابقات فوتبال اروپا است؛ در سال ۱۹۳۷ جمعيتي معادل ۱۴۹٫۵۴۷ نفر در اين استاديوم شاهد بُرد ۳ بر ۱ تيم ملي اسكاتلند در مقابل تيم ملي انگليس بودند.[ويرايش] شرايط بازيدر اين بازي هر تيم داراي ۱۱ بازيكن است كه يكي از آن‌ها در دروازه قرار مي‌گيرد و بقيه با توجه به استراتژي بازي در نقاط مختلف زمين قرار مي‌گيرند. در تقسيم‌بندي دقيق، بازيكن‌ها با توجه به مكان قرارگيري‌شان در زمين به مدافع، هافبك و مهاجم تقسيم مي‌شوند.داوري مسابقات فوتبال به عهدهٔ چهار داور است. يكي از داوران كه به نام داور وسط معروف است كه در زمين فوتبال هم‌راه با بقيهٔ بازيكنان حركت مي‌كند، دو كمك‌داور نيز در كناره‌هاي زمين قرار مي‌گيرند و داور چهارم نيز بيرون زمين است.هر تيم فوتبال داراي حداقل يك سرمربي، يك مربي و يك مربي دروازه‌بان است. هم‌چنين هر تيم داراي تعدادي بازيكن ذخيره‌است كه مي‌توانند در ميان بازي با بازيكن‌هاي درون زمين تعويض شوند. تعداد تعويض‌هاي هر تيم به سه تعويض محدود است.[ويرايش] بازيكن

بازيكنان ميانه/هافبك‌ها با رنگ آبي نشان‌داده‌شده‌اند.

در فوتبال بازيكن فردي است كه بر پايهٔ قوانين فوتبال٫ فوتبال بازي مي‌كند. در يك بازي فوتبال هر تيم ۱۱ بازيكن دارد كه يكي از آن‌ها دروازه‌بان است و بقيه يا پدافندگر يا بازيكن ميانه و يا مهاجم هستند.

[ويرايش] دروازه‌بان

در بازي فوتبال به كسي كه براي نگهداري و محافظت از دروازه مي‌كوشد و مانع ورود توپ به داخل آن مي‌شود دروازه‌بان مي‌گويند. دروازه‌بان تنها بازيكني است كه مي‌تواند از دستانش براي گرفتن توپ استفاده كند.(البته فقط در محوطه مشخص شده يا به اصطلاح محوطه 18 قدم)

[ويرايش] مدافع

مدافع بازيكني است كه در پشت هافبك‌ها قرار دارد و اولين هدفش پشتيباني از دروازه‌بان است. وظيفهٔ اوليه او جلوگيري از حريف است براي گل زدن.

[ويرايش] هافبك/بازيكن ميانه

هافبك يا بازيكن ميانه بازيكني است كه جايگاهش بين پدافندگر(مدافع) و مهاجم است(در شكل با رنگ آبي نشان داده‌شده‌است). وظيفهٔ اصلي آن‌ها بي بهره كردن تيم حريف از توپ است(كه معمولا با تكل انجام مي‌شود)٫ تا توپ را به تصرف خود درآورند و براي مهاجمان خودي بفرستند.

[ويرايش] فوروارد/مهاجم

فورواردها يا مهاجمان بازيكناني هستند كه در نزديك ترين رديف به دروازهٔ حريف بازي مي‌كنند كه مسئوليت گل زدن را دارند

يك زمين استاندارد فوتبال بزرگسالان براي مسابقات بين‌المللي مي‌بايست تا ۱۱۰ تا ۱۲۰ يارد (قدم) (معادل ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر) طول و ۷۰ تا ۸۰ يارد (۶۴ تا ۷۵ متر) عرض داشته باشد.

زمين‌هاي مسابقات غير بين‌المللي مي‌تواند بين ۹۱ تا ۱۲۰ متر طول و ۴۵ تا ۹۱ متر عرض داشته و نبايد مربع
به وب ما سر بزنیدبه وب ما سر بزید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده عرفان وحمید رضا